Tekstschrijver Commercieel MKB

Anycopy schrijft al circa 10 jaar commerciële teksten voor MKB-ers, voor web en print. De portfolio is inmiddels flink gevuld met gevarieerde teksten die de doelgroep op een heldere manier overtuigen of die producten of diensten helder presenteren. Over het woord commercieel is nog wel een boompje op te zetten. Het heeft mede door de economische crisis voor veel mensen een nare bijsmaak gekregen. Copywriting in deze tijd is dan ook meer geworden dan alleen commercieel getinte boodschappen verpakken in andere woorden. De doelgroep is niet meer gecharmeerd van te agressieve copy. U kunt uiteraard de onderstaande ‘mission statement’ links laten liggen en ons gelijk bellen, maar misschien wilt u wel eens gewoon weten wat Anycopy onder “commercieel schrijven” verstaat? En waarom de digitale wereld het werk van de copywriter niet fundamenteel heeft veranderd.Dat wil niet zeggen dat ook een commercieel schrijver met zijn tijd mee moet gaan, denk alleen al aan het specifiek schrijven voor zoekmachines en de inmiddels populaire term content marketing. Maar zelfs voor digitale uitingen is het werk van een tekstschrijver een stuk breder dan alleen het behagen van Google. Heeft u nog geduld voor de onderstaande paragrafen of zit uw ‘attention span’ aan zijn tax?

De commerciële tekstschrijver in de digitale wereld

Ergens eind jaren ’90 moet er een hele leuke tekst geschreven zijn die woekerpolissen met groot enthousiasme aan de man bracht. Uiteraard werd het woord ‘woekerpolis’pas achteraf uitgevonden door de geruïneerde klant zelf, niet door de toenmalige verkooporganisatie of door de copywriter. De commerciële boodschap werd veelal nog een keer mondeling afgeleverd door een potentiële schoonzoon in een mooi pak die aan de keukentafel kwam uitleggen dat de klant zich in zijn eigen voet zou schieten als men niet op zijn aanbod in zou gaan. Dit is nou typisch zo’n voorbeeld waarom het woord “commercieel” in een kwaad daglicht komt te staan. Wat is een copywriter eigenlijk en hoe gebruikt hij zijn of haar gereedschapskist in deze tijd? Is hij of zij inderdaad alleen een “salesperson behind a typewriter” of kan men nog meer verwachten van zijn of haar schrijfkunsten? Is het niet gewoon een verkoper van tweedehands auto’s die zijn showroom heeft omgeruild voor een bureau en een laptop? De cynici onder ons zullen zelfs beweren dat de puur commerciële schrijver zijn langste tijd heeft gehad……laten we hem of haar dan ook maar een wervende en enthousiasmerende schrijver noemen, iemand die betekenis geeft aan de reputatie van een bedrijf of organisatie. De copywriter koppelt specifieke informatie aan een onderwerp, aan een product of dienst, dusdanig helder opgeschreven dat gelijk duidelijk wordt wat het doet, hoe het werkt, wat de doelgroep er mee kan….
mkb copy

Overdrijving maakt de tekst juist minder leesbaar

Commercieel schrijven begint bij het goed leren kennen van een product of dienst. In feite is het de taak van een commerciële schrijver om de doelgroep enthousiast te maken met een helder omschreven aanbod dat boven het maaiveld uitstijgt. Overtuigen dus. Of zoals ze dat in het vakjargon zeggen; om de propositie zo exact mogelijk aan te laten sluiten op de doelgroep. Om het even simpel te stellen; een copywriter moet zich volledig ‘invreten’ in het onderwerp. Meestal is meer wetenschap dan kunst nodig voor een goed geschreven artikel! Een commerciële tekstschrijver anno 2015 moet beseffen dat de lezer steeds kritischer wordt en dus worden woorden bijna tot in het oneindige gewogen, ware het niet dat er ook nog zoiets bestaat als een deadline. Teveel bijvoeglijke naamwoorden gebruiken is doorgaans een symptoom van schromelijk overdrijven of niet weten wat je echt wilt zeggen, van te graag iets willen benadrukken en dus juist daardoor de plank mis slaan. Als schrijver moet je in de huidige digitale wereld nog sneller ’to the point’ komen. Commercieel schrijven betekent primair de boodschap goed verpakken, misschien zelfs zo eerlijk mogelijk om klanten zonder al te opvallende platte verkooptaal tegemoet te treden. Een beknopte, leesbare en elegant geschreven boodschap leest altijd een stuk prettiger. Dus dat wordt schrappen, zodanig, dat de kern overblijft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.