Waarom een copywriter inhuren?

Is een copywriter nodig?

Iedere salesmanager of bedrijfsdirecteur schrijft wel eens een tekst, maar niet elke tekstschrijver binnen een bedrijf is een copywriter. Een copywriter weet de zogenaamde Unique Selling Points van een product of dienst op een fraaie en doelgroepvriendelijke manier te verwoorden. Tenminste, dat is de traditionele zienswijze. Inmiddels is de copywriter allang overgestapt op andere overtuigingsmethodieken zoals ‘soft selling’ en ‘inbound marketing tactieken’ waarbij de lezer niet gedwongen wordt op mee te gaan in te schreeuwende call to actions. Veel bezoekers van websites of lezers van online brochures hebben al jaren een broertje dood aan te commerciële teksten, dus de copywriter moet tegenwoordig echt uit een ander vaatje tappen. Meer overtuigen dan verkopen en heel goed letten op wat de doelgroep juist niet wilt horen. Goed afwegen welke bijvoeglijke naamwoorden echt wat toevoegen en veel tekst schrappen. Anders geformuleerd; een copywriter moet content en copy aanbieden waar vooral de doelgroep iets aan heeft. Idealiter is ‘soft copywriting’ het vak van het verwoorden van waarde voor de klant. Een commerciële tekstschrijver van de 21ste eeuw produceert informatie die een bezoeker van een site verder op weg helpt om een beslissing te maken of informatie die een bezoeker van een website echt nodig heeft om een voor hem of haar duidelijk probleem op te lossen.

De SEO copywriter

Elke hedendaagse copywriter heeft een flinke dosis nieuwsgierigheid nodig naar de producten of diensten van de organisatie waarvoor hij schrijft en vooral ook inzicht in hoe mensen het internet gebruiken. Het vak van copywriter wordt in deze digitale tijden nog steeds gewaardeerd, vooral als de copywriter zijn SEO-pet opzet en meehelpt om meer bezoekers naar een site te brengen. In principe is dit niet de meest zuiverste vorm van inbound marketing, maar SEO kan zeker helpen om op te vallen in al dat digitale geweld van uw concurrenten.

De copywriter en servicegericht schrijven

Het delen van nuttige informatie begeleidt klanten of geïnteresseerden in de richting van uw product of dienst. Uw klant heeft een probleem en u helpt hem of haar een oplossing te vinden. Zodra de klant uw aanbieding heeft gehoord (een zachte oproep tot actie zal volstaan), moet u hem of haar in staat stellen om zelf tot een beslissing te komen. Geduld is niet één van de grootste talenten van sommige salesafdelingen, maar vaak helpt het om het testosteron in bedwang te houden. Acquireren is een werkwoord is het adagium en dus wordt de klant opgebeld, gemaild etc…De grootste fout die salesmensen maken is om de beslissing om te handelen schijnbaar niet over te laten aan de klant. Dat is vaak een kwestie van gevoel. Hoe vaak heeft u zelf  een telefoontje gehad van een verkoper die het net wat anders aanpakte waardoor u wel werd verleid? Iemand die op een niet al te opdringerige manier hulp biedt en die daar vooralsnog niets voor terug vraagt. Een verademing….. Een copywriter die enig verstand heeft van soft selling kan zeker helpen om de klant een stuk vriendelijker tegemoet te treden en dit soort overwegingen in toegankelijke taal om te zetten.

Valkuilen van de softselling copywriter

Er is echter ook zoiets als het nemen van een benadering die ’te soft’ is. Als bedrijf kunt u veel energie steken in het bijwerken van een blog dat u haast vergeet om het te gebruiken als een platform voor de verkoop van uw diensten of producten. Uw copywriter is dus niet voor om mooie verhalen te schrijven waar u trots op bent maar teksten te schrijven die ook nog wat opleveren. Een al te voorzichtige salesaanpak zou klanten de indruk kunnen geven dat u niet al te zeker bent over uw producten of diensten. Ook dat is weer een valkuil van soft selling.

Soft selling kan werken in sommige gevallen, maar het heeft geen zin om deze tactiek toe te passen op al uw klanten, ongeacht waar ze zijn in hun koopcyclus en welke diensten of producten u probeert te verkopen. Ontdek de voordelen van soft selling, maar verspil niet al te veel energie aan inefficiënte soft selling technieken. Soft selling is niet voor alle branches even effectief.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.