Meer verkopen met unieke teksten
Productbeschrijvingen van goede kwaliteit kunnen conversie genereren voor webshops of andere E-commerce sites – soms met stijgingen van 30-100%. Het zoekverkeer stijgt drastisch als een copywriter unieke en consistente tekst schrijft voor elk product. De meeste online retailers gebruiken productcopy en teksten van fabrikanten of uitsluitend afbeeldingen om producten te verkopen. Deze strategie is in het SEO 3.0 tijdperk volledig passé. Andere webshophouders gebruiken meerdere bronnen voor productomschrijvingen zodat er geen consistente toon wordt bereikt.
Dit biedt kansen aan slimme retailers – door het schrijven van goede kwaliteit teksten voor E-commerce doeleinden, is een competitief voordeel te creëren. Ook het herschrijven van teksten van fabrikanten kan helpen om in ieder geval unieke content te genereren.
Teksten van webshops vervangen de gezellige verkoper in de winkel
Het nadeel van webshops is dat potentiële klanten producten niet echt kunnen zien of aanraken. Het is een open deur natuurlijk maar dit geeft gelijk aan dat overtuigen met goede kwaliteit tekst belangrijk is. Die gezellige verkoper waaraan klanten iets kunnen vragen is namelijk afwezig. Met kwaliteit wordt bedoeld informatie die exact weergeeft wat potentiële kopers zouden willen weten over uw producten. De neiging bestaat om veel te overdrijven of om teveel informatie kwijt te willen. Hoe meer informatie, hoe beter is de gedachte. Dat kan echter averechts werken.
Goede copy en usability webshop versterken elkaar
De juiste toon, een mix tussen informatieve en boeiende content moet worden gecombineerd met een uitstekende presentatie van uw producten waarbij bruikbaarheid, functionaliteit en voordelen worden omschreven. Als de copy op uw website zinvol is voor de potentiële koper, is de kans een stuk groter dat u daadwerkelijk ook iets verkoopt. En als goede tekst ook nog eens terecht komt in een site met een uitstekende usability voor de consument, dan heeft u een aantal essentiële voorwaarden voor conversie bereikt.
De opmaak van copy voor webshops en E-commerce sites
E-commerce websites kiezen vaak voor een combinatie van bullet-points en tekstalinea’s. Ruim 75% van alle bezoekers scant de productpagina alleen, bullet-points zijn hét middel om effectief te communiceren en belangrijke productgegevens en voordelen direct weer te geven.
Vermijd lange zinnen
Lange zinnen zijn meestal moeilijk te verteren en daarom ongeschikt voor het overtuigen van uw doelgroep. Lange zinnen zijn moeilijker te scannen en het duurt langer voordat potentiële kopers de informatie tot zich genomen hebben. Een koper is niet op uw site gekomen om te lange verhalen te lezen, maar om direct te horen wat u hem of haar biedt.
E-commerce copywriting – vermijd jargon en clichés
Probeer duidelijkheid te zijn in wat u over een product wilt zeggen. Als iemand iets niet van een product begrijpt, zal hij of zij zeker niet het risico nemen om het product te kopen. Vergeet niet dat het enige doel van uw website is om bezoekers te overtuigen om uw product te kopen, dus laat vreemde of bloemrijke taal achterwege.
Eenvoudige taal
De teksten binnen uw webshop moet gemakkelijk te begrijpen zijn. Er is geen enkele goede reden te bedenken om complexe woorden te gebruiken in productbeschrijvingen, behalve dan dat het product zelf te complex is om in simpele woorden samen te vatten. Ga voor eenvoud, probeer de lezer niet te imponeren met een enorme woordenschat. Misschien wel het moeilijkste voor een copywriter om zich daaraan te houden.
Copywriting E-commerce – schrijven in de bedrijvende en actieve vorm
Schrijf teksten voor webshops en E-commerce sites ook in de actieve vorm. Gebruik liever niet werkwoorden als zijn en worden, probeer het onderwerp in elke zin centraal te stellen. Zelfstandige naamwoorden gebruiken dus, en niet teveel om het onderwerp heen draaien