SEO voor je website? Mobile first!

SEO voor je website? Mobile first!

Blog 0

Onderstaande is een deel van het artikel op frankwatching.com: “SEO in 2017: 5 trends die je niet mag missen”. Voor het volledige artikel: zie https://www.frankwatching.com/archive/2016/12/27/seo-in-2017-5-trends-die-je-niet-mag-missen/

Het is niet gek dat de focus van Google steeds verder verschuift naar mobile. In oktober 2016 werden wereldwijd voor het eerst meer mobiele zoekopdrachten uitgevoerd dan op desktop. Naar verwachting zal deze trend zich in 2017 en 2018 verder doorzetten. Dit is onder meer de reden dat Google in 2017 zal starten met een mobilefirst-index. Met deze index zal Google de voorkeur geven aan de mobiele versie van de website (boven de desktopversie zoals nu gebeurt). Een mobielvriendelijke website is in 2017 dus niet alleen maar belangrijk, maar een absoluut vereiste.

De toekomst van mobile first & SEO

Natuurlijk brengt de verschuiving naar mobile first ook kansen op het gebied van SEO. Het wordt voor elke digital marketeer zeer belangrijk om na te denken over de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website. Essentieel hierbij is de laadsnelheid. Google heeft aangegeven dat websitebeheerders zich moeten richten op een maximale laadsnelheid van twee tot drie seconden. Accelerated Mobile Pages (AMP) kan een uitkomst bieden om de mobiele performance van de laadsnelheid van je website te verbeteren.

Content mobile first

Daarnaast is het belangrijk voor contentcreatie vanuit een mobilefirst-standpunt te gaan denken. Is op zowel de desktopversie als de mobiele versie van de website dezelfde content te vinden? Is de content op de mobiele website goed leesbaar en volledig? Aangezien de mobilefirst-index in eerste instantie alleen de mobiele versie van de website gaat crawlen en indexeren, is het van groot belang dat deze content op de mobiele versie van de website te vinden is. Als je een losse mobiele versie van je website hebt, is het belangrijk dat alle belangrijke content waar je op wilt gaan ranken ook op de mobiele versie van je website staat. Als de website responsive is, zorg er dan voor dat de belangrijke content niet verstopt zit en voor zowel de gebruiker als de crawler goed te lezen is. Probeer daarnaast zoveel mogelijk het gebruik van pop-ups op je (mobiele) website te vermijden, aangezien Google dit in 2017 kan gaan bestraffen.

Local search

SEO-strategieën zullen meer gericht worden op de conversational zoekopdrachten die steeds meer worden uitgevoerd dankzij de groei op het gebied van voice search, zoals we bij trend 1 van dit artikel hebben beschreven. Lokalisatie zal hier tevens een grote rol bij gaan spelen. Daarom is het belangrijk om de locatie van je winkel of kantoor te noemen in de meta-data, url, content en de alt-tags van afbeeldingen om op deze manier de mobiele zichtbaarheid te vergroten. Vergeet daarbij ook Google Mijn Bedrijf niet.

Daarnaast zijn apps niet meer uit ons (mobiele) leven te denken. Naast optimalisaties van de (mobiele) website, zal in het komende jaar meer aandacht komen voor apps, app deep linking en app store optimalisaties (ASO). Google integreert het app-ecosysteem steeds beter in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat zoekmachines je app kunnen indexeren en schrijf een overtuigende en met keywords geoptimaliseerde titel en beschrijving voor de app.