GOOGLE focust steeds sterker op de kwaliteit van content

GOOGLE focust steeds sterker op de kwaliteit van content

Blog 0

Vroeger was alles…

Tien jaar geleden was het zo dat het duurste van de ontwikkelingskosten van een website bestond uit het  inhuren van een webontwikkelaar of webdesigner. Met behulp van gratis software zoals WordPress zijn deze kosten aanzienlijk gedaald. Toch kosten op maat ontwikkelde WordPress websites voor MKB-ers nog zeker een minimum van € 2000 – 5000, mits er een beetje kwaliteit wordt gevraagd aan de webdesigner, PHP-er of webdesigner.

Wanneer de website ontworpen is, had u te maken met een nieuw probleem – hoe ervoor te zorgen dat potentiële klanten uw website vonden? Dat was de tijd dat de SEO-industrie op de deur klopte om, naast het incorporeren van honderden zoekwoorden, elke vrije directory of website te gebruiken om links naar uw site te genereren. Die linkbuilding inspanningen kostte u elke maand wat.

FREE PUSH is verleden tijd

De tijd dat men nog vrijelijk links met elkaar kon uitwisselen om PAGE-RANK te scoren is definitief voorbij. Google is het pad opgegaan van kwaliteit. Tegenwoordig moet een ingetypt zoekwoord echt leiden tot een stukje content die niet al op honderden andere sites aanwezig is. Unieke content dus, inhoud waar de lezer echt iets aan heeft.

Google zet de kwaliteit van content boven alle andere optimalisatie tactieken.

briefing 2Sinds augustus 2013 heeft Google, om hun ‘Don’t Be Evil’ motto kracht bij te zetten en Black Hat SEO methodes te voorkomen, diverse veranderingen doorgevoerd. De veranderingen waren zeer fundamenteel voor de website-industrie en positioneerde copywriting en content marketing als de belangrijkste elementen van een website.

U ziet nu duizenden webdesigners nee schudden vanachter hun laptops, maar het motto ‘Content is King’ is nog nooit zo waar geweest.

U kunt geld uitgeven aan de ontwikkeling van een site ​​(start-up kosten), u kunt geld besteden aan SEO, maar het zijn nog steeds mensen die uw website bezoeken. En als deze personen geen actie ondernemen, heeft u in feite al uw geld verspild aan een dure etalage die vooralsnog niets oplevert. U heeft een prachtige derde karaats ‘Louis Vuitton’ etalage gebouwd, maar als mensen binnen komen is er niemand die ze vriendelijk maar doelbewust te woord staat.

Na de initiële ontwikkeling van de site wordt nu de ontwikkeling van content de grootste kostenpost. Grote bedrijven besteden jaarlijks duizenden Euro’s aan content die uiteindelijk wat oplevert. Een bedrijf dat online stil staat, zal niet niet lang meedraaien.

Wat betekent dit voor uw bedrijf?

Het betekent dat u de focus moet leggen op een goed communicatieplan en een bewuste contentstrategie. Wat gaat u produceren en voor wie doet u dat? Uiteraard moet de SEO worden meegenomen maar ga eerst eens nadenken over wat u wilt zeggen en hoe u dat het beste kunt verwoorden. Bied  content aan waar mensen iets aan hebben. Het voordeel voor het gilde van copywriters en content developers mag duidelijk zijn; eindelijk weer eens de focus op waar die moet liggen, op de boodschap zelf.

Bronnen: met dank aan Alysha Dominico van www.copywritercollective.com