Selectie van tekstschrijvers

Hoe selecteert u een tekstschrijver?

Tekstschrijvers bestaan er in vele soorten en maten en u huurt ze in voor tarieven tussen de 40 en 100 euro. De echte cracks vragen meer dan dat maar dan heeft u echt met een exceptioneel exemplaar te maken. Omdat het schrijven van teksten een vrij beroep is, zijn er vele zij-instromers en 1-pitters actief die hun diensten aan de man proberen te brengen. Er zijn erbij die een journalistieke achtergrond hebben danwel een opleiding communicatie hebben gevolgd en er zijn erbij die al jaren aan de weg timmeren zonder enige vorm van opleiding te hebben genoten. Selecteren op basis van opleiding en achtergrond is altijd verstandig, hoewel sommige copywriters gewoon vanuit hun commerciële inslag of geëngageerdheid goede kwaliteit tekst afleveren en geen masterstudie Nederlands of Communicatie nodig hebben om een paar scherpe woorden op papier te zetten. U kiest doorgaans een tekstschrijver aan de hand van de volgende tien criteria:

  • Algemene opleiding en achtergrond
    Zegt iets over het intelligentieniveau van een tekstschrijver maar zegt ook weer niet alles.
  • Inlevingsvermogen in een specifiek onderwerp
    Een technische schrijver kan zich gespecialiseerd hebben in een bepaalde tak van sport en een journalist is geneigd nieuwswaardige stukken te produceren. De vraag is gewoon wat u precies nodig heeft.
  • In verschillende stijlen en taalniveaus kunnen schrijven afhankelijk van de doelgroep
    Een tekst schrijven voor CEO’s is wat anders dan teksten schrijven voor Henk en Ingrid (of Peter en Marjolijn).
  • Een zekere ervaring en kennis van uw branche, uw producten of diensten
    Scheelt aanzienlijk in de uitleg en kan zeer snel resultaat opleveren. Vaak wordt onderschat wat men voor het schrijven van een goed blog nodig heeft (“Dat doen we er gewoon even naast”). Leergierigheid kan zeker helpen maar schrijvers die zich hebben gespecialiseerd in een bepaalde branche hebben standaard een voorsprong op de rest.
  • Onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken
    Noem het een gestructureerd stel hersens. Daar is een zekere persoonlijkheid voor nodig. Moeilijk om in te schatten, maar aan de hand van een tekst of de manier van werken kunt u zelf waarschijnlijk wel bepalen of iemand chaotisch is of niet.
  • De portfolio
    Hoeveel ervaring is bij de tekstschrijver aanwezig, welke klanten heeft hij of zij bediend en wat voor soort teksten waren dat? Hoe ziet de portfolio eruit?
  • Open communicatie – een manier van werken
    Goede content of tekst komt alleen tot stand als u er intern ook een beetje zicht op houdt en als de tekstschrijver met u samen werkt en niet vanaf een eiland opereert. Neem niet gelijk alles voor zoete koek aan maar ga serieus met tekst en tekstkwaliteit aan de slag. Een aardig artikel over waarom open communicatie met tekstschrijvers belangrijk is, vindt u hier.
  • Analytisch vermogen
    Het vermogen om een probleem te ontrafelen of om een ingewikkeld onderwerp te verwoorden in begrijpelijke taal. Een niet te onderschatten talent voor sommige branches om tekst nog enigszins leesbaar te houden voor een bepaalde doelgroep.
  • Originaliteit
    Het vermogen om een onderwerp net even van een andere kant te belichten, om niet gelijk de gebaande paden te betreden maar even verder te kijken. Originaliteit helpt bij het opvallen, hoewel u soms weer niet teveel wilt opvallen.
  • Awards, prijzen, stressbestendigheid en verzorgen van eindredactie
    Allemaal onderwerpen die belangrijk zijn, maar de meeste tekstschrijvers hebben nog nooit een prijs voor een reclamecampagne gewonnen. Wel is het handig als u de mogelijkheid heeft om de eindredactie uit te laten voeren door een andere partij. Daar staat wel weer een ander kostenplaatje tegenover.